”Onboarding” er et velkendt begreb i især større virksomheder, hvor det handler om effektivitet og strømlinede processer, når der ansættes en ny medarbejder. Men lige meget hvor stor din virksomhed er, kan du få meget ud af at få styr på onboarding-processerne, inden du ansætter. Så ved du, hele teamet og den nye medarbejder, hvad der skal ske, når han eller hun starter.
Det kan blandt andet være medarbejderhåndbøger, en tidsplan for oplæring, dokumenter med login-oplysninger, koder og relevante websites samt en detaljeret beskrivelse af alle relevante arbejdsopgaver. Hvis medarbejderen får materialet inden opstart, er der færre spørgsmål at stille den første arbejdsdag, og der er mulighed for en mere selvstændig og effektiv opstart.
Genbrug og reparer elektronik i stedet for at investere i nyt
På de fleste arbejdspladser involverer en ny medarbejder også ny elektronik, for eksempel computer på arbejdspladsen, bærbar til hjemmearbejde og arbejdstelefon. Og i det tilfælde er der ikke så meget at gøre – det er ikke et område, hvor det er muligt at droppe noget af det.
Til gengæld kan du spare en hel del penge, hvis du lige overvejer en ekstra gang, inden du ræser ud og køber nyt. De fleste arbejdspladser genbruger selvfølgelig både stationær og bærbar computer, hvis det hele virker, men telefonen er en anden sag. Når en medarbejder stopper, afleveres telefonen til arbejdet, og måske er skærmen flækket, batteriet udtjent eller opladningsstikket ødelagt – eller også virker det bare bedre at købe en ny lige meget hvad.
I stedet for at smide den ud og købe en helt ny, kan den sendes til reparation. iExpert er en mobilreparatør, der tilbyder hurtig og fleksibel reparation af de fleste mærker på markedet. Send telefonen med posten eller aflever den på et af deres mobilværksteder. Det er i de fleste tilfælde en langt billigere løsning end at købe en ny – og hvis arbejdscomputeren er fra Apple, kan den også få en omgang hos iExpert.
Overvej mentoring og sørg for et åbent miljø
Jo hurtigere den nye medarbejder kommer ind i arbejdsopgaverne og bliver en del af den daglige gang på arbejdet, jo mere tid sparer du. Det gør arbejdet mere effektivt, når du sparer tid i en ny ansættelse, og på den måde sparer du også penge. En nem måde at gøre det på er at sætte et mentorprogram i gang.Når medarbejderen har en mentor at gå til med spørgsmål om opgaver og arbejdspladsen generelt, er han eller hun måske mere tilbøjelig til at spørge om hjælp i stedet for at spilde en masse tid på at prøve at finde ud af noget selv – og i sidste ende alligevel spørge om det. Det giver også en større tilfredshed på arbejdspladsen, når der er et rart miljø, hvor det er okay at spørge og tage kontakt.