Dette indhold er sponsoreret
Uanset om du er en selvstændig iværksætter med en nyopstartet virksomhed, eller arbejder for en større virksomhed, så er det vigtigt at, du har et indgående kendskab til den branche du arbejder i. Det er nemlig en forudsætning for, at din virksomhed kan få succes, at du har kendskab til det marked som du arbejder i. Du kan lave en brancheanalyse, for at blive klogere på lignende virksomheder, der befinder sig i samme branche som dig selv.
Der er flere måder, hvorpå du kan gøre dette. Vi vil i artiklen komme med bud på, hvordan du kan blive klogere på din branche, så din virksomhed har de bedste forudsætninger for at blive eller vedblive en succes.
Se regnskaber for virksomheder i din branche
Som nævnt er det afgørende, at du skaber dig et overblik over den branche du arbejder i. Du kan finde virksomhedsprofiler for din branche på www.find-virksomhed.dk, hvor du blandt andet kan få adgang til regnskaber for mange forskellige firmaer, der opererer på det samme marked som dig. På den måde kan du for eksempel blive klogere på dine konkurrenter, og hvordan virksomheden drives. Du kan læse meget ud af et årsregnskab, og hvis du sammenholder flere forskellige virksomheder, kan du danne dig et nogenlunde overblik over branchen som helhed. Derudover er det også muligt for dig at finde og undersøge nye potentielle samarbejdspartnere og leverandørers regnskaber. Du kan søge på alle de virksomheder, der er interessante for dig, og vurdere om de har en sund økonomi. Det kan for eksempel være yderst relevant, hvis du har overvejet at indgå i et samarbejde med en anden virksomhed. På den måde kan du vurdere om, du mener det er et firma, der er værd at gå videre med, eller om du skal styre uden om denne virksomhed.
Tal med folk i branchen
Det lyder måske meget simpelt og ligetil, men det gør det det ikke til et dårligere råd af den grund. Tag kontakt til andre mennesker, der driver en tilsvarende virksomhed, og del jeres erfaringer med hinanden. Det kan gavne jer begge, og måske kan I begge lærer noget værdifuldt af hinanden. Det behøver ikke nødvendigvis være en leder i en virksomhed. Du kan få en masse interessant information ved at snakke med sælgere, indkøbere, producenter osv. Ligeledes er det en god ide at tage kontakt til dine leverandører, da de naturligvis er interesseret i, at det går dig godt. Hvis det går dig godt gavner det jo også dem, og derfor er de helt sikkert interesseret i at hjælpe dig, og derudover kender de markedet godt, da de sandsynligvis også leverer varer til nogle af dine konkurrenter.